محل تبلیغات شما

آشنائی باعقیق سیاه:

سنگی از گدازه به رنگ سیاه، سرشار از اسید سیلیسیک به همراه ماده ای آهن دار که رنگ آن را تشکیل می دهد. این سنگ در بازار داد و ستد بیشتر به نام "عقیق سیاه در گلوله های برفی" نامیده می شود. مهمترین توده های این سنگ در کشور یونان، مکزیک، ایسلند، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا یافت می شود. این سنگ به گونه های متفاوتی وجود دارد، از جمله: عقیق سیاه در گلوله های برفی، عقیق سیاه دودی و عقیق سیاه ماهون که بسیار کمیابند (سنگ درمانی، شوفل برگر، ج1، ص 55). عقیق یمانی (Yemen agate) گران ترین و زیباترین نوع عقیق است که در کشور یمن بدست می آید و به رنگ های شیری، کبود، زرد، نارنجی، کرم قهوه ای، جزع، سیاه و انواع رنگ قرمز یافت می شود. نوع سبز بهسازی نشده آن بسیار با ارزش است. این گوهر بسیار مورد استفاده مسلمانان بویژه ایرانیان می باشد .

خواص درمانی:

عقیق سیاه باعث تسکین عفونت ها و التهابات می شود و بر علیه باکتری ها مبارزه می کند. همچنین ما را در برابر زخم معده حمایت می کند و در تجدید بخش سلولی نقش مؤثری داردعملکرد روده ها را آسان می کند و دارای عمل تقویت کنندگی بر روی استخوان ها، ستون مهره ها و قسمت پشت است. این سنگ باعث گرما و نیروی زندگی می شود ]از آنجائیکه عقیق سیاه دارای خاصیت گرما دهندگی است، می توانید هنگامی که در پاهایتان احساس سرما کردیدیک تکه عقیق سیاه را داخل جوراب یا کفش خود قرار دهید. می توانید هر روز به مدت 10 دقیقه آن را بر کف پایتان مالش دهید[، تمرکز را زیاد می کند و در اصلاح سازی گردش خون در بدن نقش بسزائی دارد (سنگ درمانی، شوفل برگر، ج1، ص 90).  بطور کلی سنگ عقیق برای درمان بیماری های پوستی از جمله آکنه بسیار مهم است .

خواص ماورائی:

عقیق سیاه به همراه کریستال سنگ (دُرّ) می تواند ما را در برابر امواج منفی حمایت کند و در قطع محاصره و هجوم احساسات مؤثر واقع می شود. عقیق سیاه به حل موانع درونی و رسیدن به آگاهی های تازه و آمدن آن ها به سطح ذهن کمک می کند (سنگ درمانی، شوفل برگر، ج1، ص 90-91). از دیر بازقبایل و ملل کهن جهان، عقیق را سنگ مقدسی می دانسته اند و آن را از خود دور نمی کرده اند. عقیق سنگی است که آن را حرز و حامی انسان در مقابل بلایا و حوادث به ویژه در جنگ ها می شمارند و برای افزایش درآمد و رونق کسب و کارها بسیار مفید است. همچنین عقیق برای تعالی روح و شادابی و آرامش آن و برطرف شدن غم و ناراحتی های روحی بسیار مؤثر است (خواص اسرار آمیز سنگ ها، محمد ، ص 25). سنگ عقیق یا سنگ "عزّت نفس" برای تقویت حس احترام به نفس و احترام قائل شدن برای خویشتن بکار می رود. عقیق، عشق و علاقه را میان والدین و فرزندان تقویت کرده و باعث دور شدن احساسات منفی همچون حسادت، ترس و خشم می شود.

احادیث مرتبط با عقیق سیاه:

رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم به امیر المؤمنین علیه السلام فرمود:یا علی، انگشتر را در دست راست بکن تا از مقربان الهی باشی. امیر المؤمنین علیه السلام عرضه داشت: یا رسول الله، مقربان درگاه الهی چه کسانی هستند؟ فرمود: آن ها جبرئیل و میکائیل هستند. باز حضرت پرسید: چه انگشتری در دست کنم؟ پیامبر فرمود: عقیق سرخ. بدرستیکه سنگ عقیق، اول کوهی است که به یگانگی خدا و پیامبری من و به وصایت تو یا علی و امامت فرزندان بعد از تو و بودن بهشت برای دوستان تو و شیعیان فرزندانت اقرار کرده است (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل اول، ص 29؛ گنج های معنوی، رضا جاهد، فصل آداب از گفتار ائمه معصومین، ص 357؛ وسائل الشیعه ج5، ص 83).

به سند معتبر از "مفضل بن عمر" نقل شده است که روزی به خدمت امام صادق علیه السلام رفتم و انگشتر فیروزه در دست داشتم. فرمود: ای مفضل فیروزه سیر، نور دیده های مردان و ن مؤمنه است و دور گرداننده دردهاست از دیده های ایشان و من دوست دارم که هر مؤمنی پنج انگشتر در دست داشته باشد. یاقوت و آن فاخر ترین همه است. عقیق و آن خالص تر است برای خدا و برای ما اهل بیت. فیروزه و آن چشم را قوت می دهد و سینه را گشایش می دهد و هنگامی که به دنبال کاری رود آن را در دست کند، زمانی که برگردد حاجتش برآورده شده است.و حدید صینی و دوست ندارم که همیشه در دست داشته باشد ولیکن در دست کردن آن را در وقتی که به دیدن کسی از اهل شرّ می رود که از او می ترسدبد نمی دانم که شرّ او ساکن می شود و حدید صینی شیطان را دور می کند و به این دلیل دوست دارم که آن را داشته باشم. پنجم آن درّی که خدا آن را در نجف اشرف ظاهر می سازد. به درستی که هر کس آن را در دست کند، با هر نظر کردنی در آن، خداوند عالمیان زیارتی یا حجی یا عمره ای در نامه عمل او می نویسد که ثوابش، ثواب پیغمبران و صالحان باشد و اگر خدا بر شیعیان ما رحم نمی کرد، هر نگین از آن بسیار گران قیمت می شد و لیکن خدا برایشان ارزان کرده است که توانگر و فقیرشان بتواند آن را در دست کند (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل ششم، ص 34-35).

امام علی علیه السلام فرمود: انگشتر جَزع یمانی در دست کنید که رد نمی کند مگر متمرّدان شیطان را (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل پنجم، ص 34).

امام رضا علیه السلام فرمود: انگشتر عقیق فقر و درویشی را برطرف می کند و در دست کردن آن نفاق را زایل می کند(گنج های معنوی، رضا جاهد، فصل آداب از گفتار ائمه معصومین، ص 357 و حلیه المتقین، ص31؛ وسائل الشیعه، ج5، ص 85).

چند چیز موجب وسعت رزق است: از جمله: انگشتر عقیق در دست کردن، انگشتر یاقوت در دست کردن، انگشتر فیروزه در دست کردن (گنج های معنوی، رضا جاهد، فصل خواص و شرایط روحی و جسمی تماماً از گفتار ائمه معصومین علیهم السلام، ص 323).

امام صادق علیه السلام: انگشتری بگیرید که نگینش عقیق باشد زیرا انسان پریشان نشود و عاقبت کارش نیکو گردد (گنج های معنوی، رضا جاهد، فصل آداب از گفتار ائمه معصومین، ص 358).

چند چیز باعث عاقبت بخیر شدن است: 1- خود داری از صرف کردن نعمت های خداوند در نافرمانی او، 2- مغرور نشدن به حلم خداوند، 3- اکرام و احترام کسی که ائمه هدی علیهم السلام را یاد می کند، دوست دارد، 4- دو مرتبه به حج رفتن، 5- انگشتر عقیق سرخ به دست کردن (گنج های معنوی، رضا جاهد، فصل خواص و شرایط روحی و جسمی تماماً از گفتار ائمه معصومین علیهم السلام، ص 330).

امام صادق علیه السلام فرمودند: انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و هر کس انگشتر عقیق در دست داشته باشد، امید است که عاقبتش مقرون به خیر و نیکی باشد (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم، ص 31).

امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس با دستی که انگشتر عقیق دارد قرعه بردارد، بهره او تمام تر بیرون می آید (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم، ص 31).

از امام حسین علیه السلامروایت شده است که زمانی که حضرت موسی علیه السلام بر کوه طور با حق تعالی مناجات کرد و بر زمین نظر کرد، حق تعالی از نو روی او عقیق را آفرید. پس فرمود: قسم خوردم به ذات مقدس خود که دستی را که انگشتر عقیق در آن باشد اگر ولایت علی ابن ابی طالب علیه السلام داشته باشد، به آتش جهنم عذاب نکنم (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم ص 32).

در حدیث آمده است که هر کس انگشتری از عقیق بسازد و بر آن نقش کند "مُحَمَّد نَبّی الله وَ عَلی وَلی الله" خدا او را از مرگ بد نگه دارد و نمیرد مگر بر دین حق(حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل هفتم، ص 40).

امام صادق علیه السلام می فرماید: عقیق حرز در سفر است و دست کردن انگشتر آن در هنگام سفر انسان را از خطرهای سفر محفوظ و مصون می دارد (وسائل الشیعه، ج 5، ص 89-90).

چند چیز رفع بلا می کند: 1- توبه و طلب آمرزش، 2- دعا نمودن، 3- صدقه دادن پنهان، 4- صله رحم، 5- شاد کردن دل مؤمن، 6- گفتن " لا حول و لا قوّة الّا بالله العلی العظیم"، 7- خواندن سوره "و الصافات" در روز جمعه، 8- خواندن دعای حضرت سید الشهداء علیه السلام، 9- انگشتر عقیق در دست کردن (گنج های معنوی، رضا جاهد، فصل خواص و شرایط روحی و جسمی تماماً از گفتار ائمه معصومین علیهم السلام، ص 328).

نقل شده است که امام علی علیه السلام چهار انگشتر در دست می کردند. انگشتر یاقوت برای شرافت و زینتش، فیروزه برای نصرت و یاریش، حدید صینی برای قوّتش و عقیق برای حرز و دفع دشمنان و بلاها (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم، ص 31).

روایت شده است حاکمی به سبب جرمی به دنبال شخصی فرستاده بود. امام صادق علیه السلام فرمود که انگشتر عقیق به او برسانید. چنان کردند، آسیب و غمی به او نرسید (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم، ص 31).

در روایتی دیگر آمده است که شخصی نزد رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم آمد و شکایت کرد که در راه به من رسید و اموال مرا برد. حضرت فرمود: چرا انگشتر عقیق در دست نداشتی که آن آدمی را از هر بدی نگه می دارد. انگشتر عقیق در دست کنید. مادام که آدمی آن انگشتر را با خود دارد اندوهی به او نمی رسد (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم، ص 31).

روایت شده است که شخصی را از برابر امام صادق علیه السلام گذرانیدند که تازیانه زیادی بر او زده بودند. حضرت فرمود: انگشتر عقیق او کجاست؟ اگر با او می بود، تازیانه نمی خورد (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم ص 32).

"بشیر" از امام باقر علیه السلام پرسید: چه نوع نگین و سنگی را برای رکاب انگشترم تهیه نمایم؟ حضرت فرمودند: ای بشیر، چرا غافلی از عقیق قرمز، زرد و سفید؟ پس هر کس یکی از آن ها را انگشتر خود قرار دهد، از جمیع بلاها و حوادث مصون و محفوظ می ماند (وسائل الشیعه، ج5، ص 88).

روایت شده است که جبرئیل بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد و گفت: یا محمد، پروردگارم سلامت می رساند و می گوید انگشتر را به دست راست کن و نگینش را از عقیق بکن و بگو به علی ابن ابی طالب علیه السلام پسر عمّت که انگشتر را به دست راست کند و نگینش را از عقیق بکند حضرت امیر المؤمنین علیه السلام پرسید: یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم عقیق کدام است؟ فرمود که: کوهی است در یمن که برای خدا اقرار کرده است به یگانگی و برای من به پیغمبری و برای تو و اولاد تو به امامت و برای شیعیان تو به بهشت و برای دشمنان تو به جهنم (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم ص 32).

"سلیمان اعمش" روایت کرده است که در خانه منصور عباسی در خدمت امام صادق علیه السلام بودم. شخصی را بیرون آوردند که تازیانه خورده بود. حضرت فرمود: ای سلیمان، انگشترش را ببین که چه نگینی دارد؟ گفتم: یابن رسول الله، عقیق نیست. فرمود: ای سلیمان، اگر عقیق بود، تازیانه اش نمی زدند. گفتم: یابن رسول الله دیگر بفرما. فرمود: ای سلیمان، انگشتر عقیق امان می بخشد از دست بریدن. گفتم: دیگر بفرما. فرمود: ای سلیمان، انگشتر عقیق امان می بخشد از خون. گفتم: دیگر بفرما. فرمود: ای سلیمان،خدای عزّ و جلّ دوست دارد که دستی را که در اون نگین عقیق است، به سویش به دعا بلند کند. گفتم: دیگر بفرما. فرمود: عجب دارم از دستی که در او نگین عقیق باشد، پس چگونه خالی می ماند از دینار و درهم. گفتم: یابن رسول الله دیگر بفرما. فرمود: نگهدارنده آدمی است از هر بلا. گفتم: یابن رسول الله دیگر بفرما. فرمود: ایمن می گرداند از فقر (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم، ص 32-33).

امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر کس صبح کند در حالیکه در دست راستش انگشتر عقیق باشد و پیش از آن که نگاهش به کسی بیفتد، نگین را به سمت کف دستش بگرداند و به آن نگاه کند و سوره "اِنّا اَنزَلناهُ فی لَیلَه القَدر" را تا آخر بخواند، سپس بگوید "آمَنتُ بِالله وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَ کَفَرتُ بِالجِبتِ وَ الّطاغُوت وَ آمَنتُ بِسِرّ آلِ مُحَمَّد وَ عَلانِیَتِهِم وَ ظاهِرهم وَ باطِنهم وَ اَوَّلِهم وَ آخِرِهم"، خداوند عالمیان او را از شرّ آنچه از آسمان نازل می شود و آنچه بالا به سوی آسمان می رود و آنچه در زمین فرو می رود و آنچه از زمین بیرون می آید، نگه می دارد و تا شب در حرز و حمایت خدا قرار می گیرد(حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل هفتم، ص 39-40).

"ابن طاووس" علیه الرحمه به روایت "قاسم بن العلا" نقل کرده است از "صافی" خادم امام علی النقی علیه السلام که: از آن حضرت اجازه گرفتم که به زیارت جدّش امام رضا علیه السلام بروم. فرمود که: با خود انگشتری داشته باشی که نگینش عقیق زرد باشد و نقش نگین "ما شاءَ اللهِ لا قُوَّهَ اِلّا بِالله اَستَغفِرُ الله" باشد و بر روی دیگر نگین "محمّد" و "علی" نقش کرده باشند. اگر این انگشتر را با خود همراه داشته باشی از شرّ ان و راهن در امان باشی و برای سلامتی تو تمام تر است و دین تو را حفظ کننده تر است. خادم گفت: بیرون آمدم و انگشتری که حضرت فرمود، تهیه کردم و برگشتم که وداع کنم. وقتی وداع کردم و دور شدم، دستور داد که مرا برگردانند و فرمود: باید که انگشتر فیروزه هم با خود داشته باشی و باید که بر یک طرف نگین فیروزه "الله الملک" نقش کنی و بر طرف دیگر "المُلکُ لِله الواحِدِ القَهّار"، زیرا که نقش انگشتر امیر المؤمنین علیه السلام "الله الملک" بود و زمانی که خلافت به آن حضرت برگشت "المُلکُ لِله الواحِدِ القَهّار" نقش کرد و نگینش فیروزه بود و چنین نگینی انسان را از حیوانات درنده امان می بخشد و در جنگ ها باعث پیروزی و غلبه می شود. بدرستی که در میان توس و نیشابور شیری به شما بر خواهد خورد و قافله را از حرکت باز خواهد داشت. تو جلو برو و این انگشتر را به شیر نشان بده و بگو که مولای من می گوید که: از راه کنار برو. خادم گفت که: به سفر رفتم و به خدا سوگند که در همان مکان که حضرت فرموده بود، شیر بر سر راه آمد و من به آنچه امام فرموده بود عمل کردم و شیر برگشت. وقتی از زیارت برگشتم آنچه پیش آمده بود را به خدمت آن جناب عرض کردم. فرمود: یک چیز ماند که نقل نکردی، اگر بخواهی من نقل می کنم. گفتم: ای آقای من، شاید فراموش کرده باشم. فرمود: شبی در توس نزدیک روضه امام رضا علیه السلام خوابیده بودی. گروهی از جنیان به زیارت قبر می رفتند. آن نگین را در دست تو دیدند و نقش آن را خواندند. پس آن را از دست تو در آوردند و به نزد بیماری که داشتند بردند و آن انگشتر را در آب شستند و آن را به بیمار خود خوراندند و بیمارشان صحّت یافت. پس انگشتر را برگرداندند و تو آن را در دست راست کرده بودی ولیکن آن ها در دست چپ تو کردند. زمانی که بیدار شدی بسیار تعجب کردی و علتش را ندانستی و بر بالین خود یاقوتی یافتی و آن را برداشتی و در حال حاضر همراه تو است. به بازار ببر و آن را به هشتاد اشرفی خواهی فروخت و این یاقوت هدیه آن جنّیان است که برای تو آورده بودند. خادم گفت: یاقوت را به بازار بردم و هشتاد اشرفی فروختم (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل هفتم، ص 38-39).

در حدیث معتبر از "بشیر دهان" نقل شده است که به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردم که کدام یک از نگین ها را بر انگشت خود بنشانم؟ فرومد: چرا غافلی از عقیق سرخ و عقیق زرد و عقیق سفید که اینها سه کوهند در بهشت، اما کوه عقیق سرخ مُشرف است بر خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و  اما کوه عقیق زرد مُشرف است بر خانه حضرت فاطمه سلام الله علیها و کوه عقیق سفید مُشرف است بر خانه حضرت امیر المؤمنین علیه السلام و همه آن ها یک خانه است و از زیر هر کوهی نهری جاری است از برف سردتر و از شیر سفیدتر و نمی خورد از آن نهرها مگر آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم و شیعیان ایشان و هر سه نهر از کوثر می آید و به یک جا می ریزد و این سه کوه تسبیح و تقدیس و تمجید الهی می کنند و برای محبان آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم طلب آمرزش می کنند. پس هر کس از شیعیان آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم یکی از این عقیق ها را در دست داشته باشد، جز خیر و نیکی و فراخ روزی و سلامتی نبیند و از جمیع بلاها و شرّ ظالم و از هرچه آدمی از آن می ترسد و حذر می نماید، امان یابد (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم، ص 31).

 

امام علی علیه السلام فرمود: نماز کسی که انگشتر عقیق به دست داشته باشد، به نماز جماعتی که غیر عقیق بدست داشته باشد، به چهل درجه زیادتی دارد (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل سوم، ص 32).

"محمد بن احمد بغدادی" از امام رضا علیه السلام از پدرش و از پدران بزرگوارش علیهم السلام از حضرت امیر المؤمنین علیه السلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم درحالیکه انگشتری از عقیق یمانی رنگارنگ در دست داشت، بر ما وارد شد و با ما نماز جماعت خواند و بعد از نماز آن انگشتر را به من بخشید و فرمود: یا علی، با این انگشتر نماز بخوان که نماز گزاردن با عقیق یمانی هفتاد نماز محسوب می شود و آن نگین تسبیح و استغفار می کند و ثواب آن اذکار برای صاحبش که آن را به دست دارد ثبت می شود و نگهداری از لغزش ها و رستگاری و کامیابی و خوشبختی به دست خداست (عیون اخبار الرضا علیه السلام، شیخ صدوق ابن بابویه، ج2، ص 291، حدیث 16).

از امام رضا علیه السلام روایت شده است که حضرت امیر المؤمنین علیه السلامفرمود که رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم  بیرون آمدند و انگشتر جزع یمانی در دست کرده بودند و با ما نماز کردند. وقتی از نماز فارغ شدند ، انگشتر را به من دادند و فرمودند که این انگشتر را در دست راست خود کن و با آن نماز بکن که نماز در جزع یمانی برابر هفتاد نماز است و تسبیح و استغفار می کند و ثوابش برای صاحبش نوشته می شود (حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم، باب دوم، فصل پنجم، ص 34).

نحوه مراقبت:

در صورت استفاده برای گرما دهی، بعد از مالش بر روی پاها باید در آب شستشو داده شود. (تمامی مطالب به نقل از سایت تک جواهر می باشد.)

همه چیز درباره نمای ساختمان

قیمت سنگ تراورتن دره بخاری

قیمت سنگ تراورتن

عقیق ,علیه ,انگشتر ,ص ,السلام ,فرمود ,علیه السلام ,در دست ,حلیه المتقین، ,محمد باقر ,مجلسی، انتشارات ,مجلسی، انتشارات آستان ,باقر مجلسی، انتشارات ,حلیه المتقین، علامه ,علیه السلام فرمود

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

چار قل النـگ روستــایی زیبــا salabulind Automotive diagnostic allows you to keep a new car dustzhouselle دانش پرستار (clinical care nursing) موبایل وحید لنگرود MobileVahid repilole خرید طلایاب تصویری,فلزیاب تصویری,فلزیاب هیرکان 09190273600 goinophori